Powered By Blogger

Monday 27 May 2013

KEHIDUPAN CHARLES DARWIN

KEHIDUPAN CHARLES DARWIN

Charles Darwin ialah seorang pakar penyelidik alam semula menjadi lebih dikenali sebagai pengarang buku yang terkenal " The Origin Of Species". Darwin dilahirkan pada tahun 1809 di bandar Shrewsbury dari sebuah keluarga mewah. Bapaknya adalah seorang tabib yang terkemuka dan kakeknya Eramus Darwin juga seorang tabib yang terkenal dan ahli falsafah yang telah banyak menulis mengenai alam.

Darwin sejak kecil sangat mencintai alam dan sering memperhatikan hewan dan tumbuhan yang ditemuinya. Darwin seorang yang sabar dan tekun. Sifat-sifat inilah yang akhirnya membawa Darwin kepada kejayaan sebagai seorang penyelidik alam yang kemudian terkenal di dunia sains.

Di Bahia Blanca, Darwin mengambil langkah pertama dalam teori evolusinya. Darwin telah menjumpai banyak rangka-rangka hewan yang melekat pada batu, termasuk juga fosil Megatherium. Kemana saja Darwin pergi selalu memperhatikan jasad kehidupan di sekelilingnya dengan teliti. Di samping itu, Darwin mengumpulkan spesimen-spesimen yang kecil dan kemudian disimpannya. Dari Amerika Selatan Darwin belayar ke Utara, Pulau Galapagos. Darwin dapat melihat adanya persamaan antara burung-burung di Pulau Galapagos dengan burung-burung di Amerika Selatan yang jaraknya kurang lebih 600 batu. Ketika Darwin kembali ke England pada tahun 1837, banyaklah masalah yang menjadi persoalan dan merupakan awal dari penyelidikkan dan tulisan–tulisannya.

Masyarakat di abad ke-17 percaya bahwa bumi ini terbentuk pada kira-kira 4000 tahun sebelum Masehi. Masa tersebut terlalu singkat untuk proses evolusi boleh berlaku dan menghasilkan beraneka ragam kehidupan.

No comments:

Post a Comment